Pünkösd után

Pünkösd után

Még fülünkben csenghetnek a pünkösd igéi: Azért jöttem, hogy tüzet bocsássak a földre, és mennyire szeretném, ha már lángolna. (Lk 12:49) Így igaz, bárcsak lángolna már kihűlt szívünkben a Szentlélek megelevenítő, új életet teremtő, megszentelő tüze! 

Pünkösd az az üdvtörténeti esemény, amikor a történések már nem rajtunk kívül mennek végbe, hanem bennünk, a szívünkben. Eddig mindannak, ami történt, csak szemlélői voltunk: az inkarnáció, hogy Krisztus emberré lett, hogy szenvedett, hogy meghalt a kínos keresztfán, és hogy dicsőségesen feltámadott – mindezek érettünk, helyettünk és miattunk történtek. Pünkösdben azonban nagy változás történt: Isten cselekvéseinek nemcsak szemlélői és hit által elfogadói lehetünk, hanem belső átélői. Pünkösd óta ugyanaz a Szentháromság egy örök igaz Isten, aki Krisztusban a földre jött, most a Szentlélek által a szívünkbe költözhet!

A megtérés és az újjászületés eseményei után a hívő életében egy nagyon jelentős szakasz kezdődik, amit megszentelődésnek nevezünk, ami a bennünk lakó Szentlélek munkája bennünk. De mi a mi szerepünk abban, hogy pünkösd valósága tartósan átformálja életünket a megszentelődés által? 

Ezt jobban megértjük, ha tudjuk, hogy a „szent” szónak, mind a héberben (kadosh), mind a görögben (hagiosz) kettős jelentése van. Az egyik azt jelenti, hogy „elkülönített”. Isten számára félretett, odaszentelt. Ennek ószövetségi előképe, hogy az áldozatra szánt bárányt már napokkal előtte elkülönítették a nyájtól, odaszánták, és attól kezdve az szent volt. Így kell nekünk is magunkat odaszentelni Istennek. Ez a mi döntésünk, amit helyettünk nem hozhat meg senki. De aki ezt a döntést a megtérésben megteszi, azt Isten Jézus érdeméért elfogadja és ezáltal gyermekévé fogadja. A „szent” első jelentése ezáltal valósul meg. Ezért mondhatja Péter: Ti pedig választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok (1Pét 2:9). Ezért szólítja Pál minden levelében a gyülekezeteket elhívott szenteknek. Merthogy szentek vagyunk, a szó elsődleges, befejezett értelmében.

A „szent” másik jelentése: tiszta, szeplőtelen, folt nélküli, ami egy életprogram, a megszentelődés. Érződik benne a folyamatosság. Az is kicsendül a szóból, hogy ez viszont nem az egyén munkája. Nem én szentelem meg magamat, hanem a bennem lakozó Szentlélek Isten szentel meg. Pál jól tudta, hogy a megszentelődés Isten kegyelmi munkája, de azt is tudta, hogy Isten nem teszi meg ezt tudtunk és akaratunk nélkül. Ezért mondja: Adjátok át tagjaitokat az igazság szolgálatára, hogy szentek legyetek. (Róma 6,19). A megszentelődés az egyedül szent Istennek a munkája, amit a számára elkülönített életekben végez. 

A szentség e kettős jelentését azért is fontos megkülönböztetni, mert aki ezt nem teszi meg, az vagy a kétségbeesés, vagy az önelégültség csapdájába esik. Amikor egy hívő csak magára tekint: kétségbeesik. Aki viszont a megszentelődés rosszul értelmezett magaslatán úgy véli, hogy a mennyei világ megtámadhatatlan biztonságában él, és hozzá a bűn már nem is közelít, az előbb utóbb elbukik. Mert két dolog van, aminek sohasem jutunk a végére. Az egyik a magunk bűnössége, a másik Isten kegyelmének a gazdagsága. A megszentelődés tehát a pünkösd utáni lelki fejlődésnek az a dicsőséges útja, amelynek jelenét János így fogalmazta meg: Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk. A megszentelődés jövőjére nézve pedig így folytatja: …és még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. De tudjuk, hogy ha nyilvánvalóvá lesz, hasonlókká leszünk őhozzá. (1Ján 3:2) A szent, a tiszta, folt nélküli értelemben is, mert meg fogjuk őt látni, amint van. Tehát befejezett tény, hogy szentek vagyunk a szent elsődleges értelmében, de egy életre szóló feladat is, hogy szentek legyünk a szó másik jelentése értelmében. 

A megszentelődés más szóval kifejezve állandó növekedés, fejlődés: kérünk és intünk titeket, … hogy egyre gyarapodjatok. … Mert ez Isten akarata, a ti megszentelődésetek … Mert nem tisztátalanságra, hanem szentségre hívott el minket Isten. Aki azért megveti ezeket, nem embert vet meg, hanem Istent, aki Szentlelkét is adta nekünk. (1Thessz 4:1-8.) 

A szent élet magasztos feladat a hívő számára! …amint szent az, aki elhívott titeket, ti is szentek legyetek egész életviteletekben. Mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én szent vagyok. (1Pt 1:16.) Az Úr Jézus ezt annyira fontosnak tartotta, hogy főpapi imádságába foglalta: Atyám, szenteld meg őket az igazsággal: a te igéd igazság. … Én odaszentelem magamat értük, hogy ők is megszenteltekké legyenek az igazságban. (János 17:17,19) Az Úr Jézus már mindent megtett értünk. Pál apostol buzdítása alapján mi is tegyük meg, ami rajtunk áll: szeretteim, tisztítsuk meg magunkat minden testi és lelki tisztátalanságtól, és Isten félelmében vigyük véghez megszentelődésünket. (2Kor 7:1)

Herjeczki András, a gyülekezet egykori lelkipásztora 1965-ből származó írásából

Tartalom megosztása

You Might Also Like

Üldözött testvéreinkért

Üldözött testvéreinkért

Akikre nem volt méltó a világ… (Zsid 11:38) Ma Magyarországon ritkán szembesülünk az üldözött keresztények gondolatkörével, mert vagy a Terror Háza múzeumába zárjuk őket, vagy ha mai hírekben hallunk róluk, akkor a nagy távolság nyújt […]

Tartalom megosztása
A közösség csodája

A közösség csodája

Mert megjelent az élet, mi pedig láttuk, és bizonyságot teszünk róla, és hirdetjük nektek is az örök életet, amely az Atyánál volt, és megjelent nekünk. Amit tehát láttunk és hallottunk, azt hirdetjük nektek is, hogy […]

Tartalom megosztása
Hét lépés Isten felé

Hét lépés Isten felé

Első lépés Elcsendesülés. Rövidülnek a nappali fények és körülöttünk egyre nagyobb lesz a homály. Csendben és hűségesen várakozunk. Ki harminc, ki ötven, ki nyolcvan éve. Várjuk az Urat. És nem tudjuk, hogy meddig kell még várnunk. […]

Tartalom megosztása